In Amerika hebben veel particulieren hun bekomst van benzineslurpende SUV’s.
Maar ook in Nederland lijkt hun populariteit tanende.

Door Z24 benaderde handelaren in tweedehands auto’s zien twee trends.
Er blijven meer SUV’s staan in de showrooms, en mensen leveren hun
dieselauto’s sneller in ten faveure van wagens die op andere brandstoffen
rijden.

Een woordvoerder van Autobedrijf Van der Steen in Den Dungen, gespecialiseerd
in MPV’s en SUV’s, bevestigt dat het bedrijf "al een tijdje" veel
minder SUV’s verkoopt.

"We hebben sinds een aantal maanden zelfs de overstap gemaakt van SUV’s
naar MPV’s. Dat zijn de gezinsauto’s die tussen de gewone personenauto en de
SUV’s in zitten."

De reden: er is simpelweg minder vraag omdat de SUV’s een hoog verbruik
hebben, terwijl de benzineprijzen blijven stijgen.

"Mensen merken dat het duurder is geworden om een SUV te hebben.
Niet alleen in verband met de wegenbelasting, de BPM en de
verzekeringskosten, maar zeker ook vanwege de brandstofkosten."

Andere autohandelaren bevestigen het beeld, dat volgens hen
branchebreed is.

"SUV's zijn duur. Mensen sparen lang om zelf zo'n wagen te kunnen kopen.
Pas nadat ze dat hebben gedaan, merken ze dat de brandstofkosten hoog zijn.
En dus verkopen ze hem weer", zegt een woordvoerder van Ago Occasions
in Alphen aan de Rijn.

Een collega van groothandel Roest in Goudriaan ziet, naast de
impopulariteit van SUV's, ook een tweede trend: mensen die overstappen van
dieselauto's op benzine- en gasauto's.

"Dat komt doordat de dieselprijs de afgelopen tijd dichtbij die van
benzine is komen te liggen."

Een liter diesel kostte op 19 oktober vorig jaar nog 1.069 cent en een
liter benzine 1.389. Een voordeel van 32 cent. Maar op 27 mei jongstleden
was dat verschil gehalveerd, tot 17 cent.

Mensen kiezen daardoor sneller voor een benzineauto, want het
prijsvoordeel van diesel slinkt. Zij kopen nu sneller de benzinewagen die
eigenlijk al hun voorkeur had, maar die destijds niet gekocht werd omdat die
brandstof zoveel duurder was dan diesel.

Particulieren die het juist om dat oude prijsvoordeel te doen was,
ruilen hun diesel nu weer in voor auto's die op gas rijden. Daar is nog wel
een significant voordeel te halen uit de brandstofprijs.

"Er is vooral vraag naar G3-auto's", meent Van der Steen, verwijzend
naar lpg-auto's die voldoen aan de nieuwste, strenge uitstootregels van de
Europese Unie.

Een andere handelaar constateert dat mensen best wel een paar tientjes extra
over hebben voor de wegenbelasting bij het kopen van een gasauto - als ze
maar kunnen besparen op de brandstofkosten.

Van een massale overstap naar hybride wagens, wat onder nieuwe auto's
wel te merken is, is volgens de handelaren in occasions nog geen sprake.

Dat kan ook niet, zegt Autobedrijf Roest, want er zijn simpelweg nauwelijks
tweedehands hybride auto's voorradig.

"Dat merken we over een jaar of drie pas. Dan doen particulieren de
auto's die ze nu nieuw gekocht hebben, weer van de hand."

Eén ding doen mensen in ieder geval niet, meent een handelaar: de
auto inruilen tegen een zuinigere, schonere variant in verband met het
milieu en de CO2-uitstoot.

“Daar denken de mensen die ik hier zie helemaal niet aan, joh. Misschien is
het een leuk praatje voor tijdens de verjaardag. Maar de meesten die ik hier
over de vloer krijg, denken aan hun portemonnee. Het kan ze niks schelen of
die bossen naar de kloten gaan.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl